Щоденник
учителя інклюзивного навчання "Особливості розвитку, навчання і виховання
дітей із
інтелектуальними порушеннями"
Школа
повинна підготувати дитину з порушенням інтелектуального розвитку до
самостійного життя у суспільстві. Для цього потрібно сформувати життєву
компетентність дитини.
«Життєва компетентність у навчанні дітей з порушенням
інтелекту розглядається як володіння ними знаннями, уміннями і навичками, які
вже необхідні їм у повсякденному житті. До основних таких умінь належать
читання, письмо і рахунок. Якщо оволодіння академічними знаннями, уміннями і
навичками спрямоване переважно на забезпечення реалізації дитини в майбутньому,
то життєва компетентність – на входження у складний світ суспільних відносин»
Корекційна
робота повинна бути направлена на корекцію всієї особистості.
В
корекційній роботі поряд з спеціальними вправами необхідні вправи на:
– зміцнення м'язів кисті руки, дрібної моторики пальців
рук;
– розвиток
орієнтування в просторі;
– розвиток
пам'яті;
– розвиток
мислення;
– розвиток
мовлення.
Рекомендації
щодо роботи з
дітьми з особливими потребами
1. Варто
створити для роботи спокійну атмосферу:
– міміка та
пантоміміка (жести) відіграють важливу роль в установленні контактів;
– жести
мають носити відкритий доброзичливий характер;
– не слід
перехрещувати руки на грудях, ховати їх за спину або у кишені.
2. Варто
намагатися налагодити доброзичливий,партнерський контакт:
– свою
роботу треба починати з усмішки;
– ні в якому
разі не можна настроюватись на почуття жалю або зверхності, тим паче нехтувати
дитиною - ваше обличчя і жести вас видають.
– потрібно
коректно увійти у внутрішній світ дитини;
– треба
м'яко зацікавити дитину у грі або іграшці, завданні;
– варто
використовувати дидактичні ігри, роздатковий матеріал, мозаїку, конструктор та
інше;
– у процесі
гри доцільно включати елементи корекції - порушень мовлення;
–
дитина-інвалід піддається впливу страхів більше, ніж здорова;
– варто
повсякчас підбадьорювати дитину;
– слова «не
вмієш», «злякався», «у тебе не вийде» потрібно виключити з розмови;
– варто
постійно тримати дитину у полі зору, стежити за її реакціями: напруженість,
стереотипні рухи, невдоволені репліки мають бути поміченими;
– слід бути
насторожі, якщо дитина голосно сміється, співає, залишаючись напруженою;
– іноді
можуть виявлятися сексуальні нахили дитини.
Для того,
щоб корекційна спрямованість навчання – дітей з особливостями психофізичного
розвитку дала позитивні результати, вчитель повинен знати наскільки вона
ефективна, тобто користовуватися такими критеріями, як:
– якісне і
кількісне полегшення структури дефекту;
–
виправлення недоліків і перехід до скоригованої вади, до позитивних можливостей
дитини;
– підвищення
рівня актуального розвитку і, як наслідок, збільшення зони найближчого
розвитку;
– свідоме
користування дітьми набутим досвідом;
–
накопичення і позитивна зміна властивостей особистості.
Користуючись
цими критеріями, вчитель може зробити
висновок
щодо правильності та якості корекційної роботи.
Висвітлювати
їх можна у індивідуальних програмах розвитку
через певні
проміжки часу. Підставою для цього стануть результати роботи дефектолога,
психолога, логопеда. Дидактичними показниками при цьому виступатиметрадиційна
оцінка знань, умінь і навичок.
Поради
вчителям загальноосвітньої школи для успішної роботи з дітьми, які мають особливості психофізичного розвитку.
Вчитель
повинен оволодіти необхідними знаннями та навичками:
–
ознайомитись із анамнезом, мати уявлення про основні види порушень психофізичного
розвитку дитини;
– вивчити
стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини;
–
враховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загального фізичного
розвитку учня;
– бути добре
знайомим з приладами, які використовують учні з порушенням зору і слуху,
перевіряти придатність слухових апаратів, стежити за чистотою окулярів.
– навчитися
визначати, оцінювати і створювати навчальне середовище для дітей з різними
потребами;
– вивчити
основні принципи роботи в команді;
– навчитися
спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять;
–
закінчувати заняття, коли діти втомилися чи відволікаються;
– вміти
складати плани індивідуальної роботи, оволодівати спеціальними методиками
відповідно до специфічних потреб дітей;
– створювати
оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між
дітьми;
– формувати
у дітей досвід стосунків у соціумі, навичок адаптації до соціального
середовища;
– ставитися
з повагою до дітей та їх батьків.
Використані
джерела
1. Дидактичні основи навчання дітей з
порушеннями інтелектуального розвитку./ Укл: Л.О. Прядко, О.О. Фурман/
Методичний посібник – Суми: РВВ СОІППО.- 2015.-114 с.
2. http://oblosvita.com/navigaciya/novyny/9211-rekomendacyi-vchitelyam-zagalnoosvtnh-shkl-schodo-roboti-z-dtmi-z-osoblivimi-potrebami.html
Працювали:

Коментарі
Дописати коментар